Idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Tájidegen. A fesztivál láthatóan szintet lépett, azonban meg is botlott közben.
A Tájidegen w. Horváth Tibor, szentgotthárdi média dizájner és performance-művész ötlete volt, amely társai segítségével mára gyökeret vert a városban. A fesztivál az ország legkülönbözőbb pontjairól vonzza ide, Magyarország legnyugatibb városába a kortárs művészetek iránt érdeklődő közönséget. Az elmúlt évekhez képest azonban komoly előrelépést jelent az is, hogy a program összeállításakor figyelembe vették a rendezők a helyiek igényeit is, így jól vegyítették a magaskultúrát a popkultúrával, ezzel is mind szélesebbre tárták az összművészeti fesztivál kapuit. És ez jó.
Van azonban probléma is ezzel. A Tájidegen olyan tömeget mozgat már meg, amely komolyabb szervezést és költségvetést igényelne, erre azonban jelenleg nincsen erőforrás. A profibb körülmények megteremtésére igény ugyan lenne a szervezők részéről, de amíg pályázataik rendre nem nyernek és komolyabb támogatásra sem számíthatnak a várostól, addig marad a piaci alapú szemlélet megteremtése, az ingyen buli kárára. Vagy a stagnálás. Mindenesetre kár lenne ezért a többre érdemes projektért.
Szerda
Augusztus 9-én, az első nap, freestyle focival adta meg az alaphangot Kvárta Mátyás Szentgotthárd főterén, ahol Huszár Gábor polgármester részvételével útjára indult a harmadik Tájidegen. Ezzel egybekötve nyílt meg Hecker Péter kiállítása a Lila Házban, a SZEMLE egyesület újdonsült, ideiglenes kiállítóterében, Pandák alvó nőt néznek a bambuszerdőben címmel. A megnyitó és az afterpartik talpalávalóját DJ PRPC szolgáltatta a legkülönfélébb bakelitek barázdáiból. Az esti agytornát a Buharov testvérek kísérleti filmjének – Az itt élő lelkek nagyrésze – szabadtéri vetítése izzította be. A vetítés után a film egyik rendezője és Vágvölgyi András vezette be a résztvevőket a film kulisszái, mélyebb tartalma felé. A ’hollywoodi szuperprodukció’ szokatlan gondolatokkal és megoldásokkal állította szembe a nézőket.
Csütörtök
Csütörtökön Szirtes János performance-művésszel alkothattak kollektív performanszokat az érdeklődők. A délutáni fürdőzést követően sajnos a Húrfúzió koncertjét és a Ressi / Benes fényhangjátékot csúnyán elverte a vihar, de a DJ-nek és egy nagybőgőnek, hegedűnek és klarinétnak köszönhetően mélyen az éjszakába nyúlóan folytatódhatott a tánc és mulatság a ’Mezőgazdasági ponyva büfé’ falai közt.
Péntek
A pénteket is Szirtes János nyitotta meg, aki az érdeklődőkkel közösen a hármashatár jelentéseit, valamint a határ fogalmi lényegét vizsgálta és interpretálta a város terein létrehozott performanszokban. A határokkal való játék után Ulrich Gábor animációs workshopján elkészített GIF művek este kilenctől színesítették Wahorn András és a Tapasztalt Ecsetek koncertjének amúgy is experimentális, formabontó koncertjét. Kiváló előjátékot nyújtott a zenekar a Belga koncertjéhez, ahol Bauxiték hozták a legjobb formájukat a három-négyszázasra duzzadt tömegnek. A fiúk nem hagyták ki az olyan klasszikusok sem mint a Schardonnay vagy az Egy-két-há.
Szombat
Az utolsó délelőttöt festészeti és fotográfiai gyakorlatokkal töltötte meg Kopasz Tamás, Marjai Judit és Szurcsik József. Az utolsó workshop után egyből Wahorn Andrással kezdődött beszélgetés művészetről, életről, halálról, amit a Salsa Malverde kiállítás finisszázsa követett a Templom Galériában. Az esti program csúcspontja a Lukács Mihály rendezte Határkő című színházi előadás, hintákkal, felszabdalt terekkel, szép hölgyekkel, papírrepülőkkel és szürreális mozdulatok sorával. A Save Ass rock feldolgozásai előtt ismét a Tapasztalt Ecsetek csaptak a húrok közé és pörgették fel a hangulatot az esti Szabadnapok záró bulijára.